į pradžią turinys susisiekite  
Informacija apie jogą » Pranajama. Kvėpavimas
Deguonies suvartojimas po dviejų jogos atsipalaidavimo technikų:

Sumažėjęs deguonies poreikis yra vienas iš sveikatos rodiklių. Tai reiškia, jog organizmui reikės mažiau energijos tam pačiam darbui atlikti.

 

Deguonies suvartojimą įtakoja kūno svoris, atliekamas darbas, aerobinis pajėgumas.


Po krūvio padidėjęs deguonies suvartojimas skirtas hormonų pusiausvyrai atkurti, ląstelėms atsistatyti. Padidėjęs poreikis priklauso ir nuo deguonies trūkumo darbo metu. Darbui pasibaigus organizmas mėgina grąžinti O2 skolą.

 

Mokslininkai Indijoje pamėgino palyginti deguonies suvartojimą po dviejų atsipalaidavimo technikų:

ciklinės meditacijos ir šavasanos.

 

Norint nustatyti deguonies suvartojimą buvo atrinkta 50 dalyvių, kurie dvi dienas paleiliui atliko atsipalaidavimo technikas. Visi dalyviai išmėgino abi technikas. Pirmoji rėmėsi jogos asanomis ir atsipalaidavimu tarp jų, antroji – šavasana.

 

Ciklinės meditacijos (jogos asanos derinamos su atsipalaidavimu) grupė praktikavo asanas kartu su atsipalaidavimu gulint ant nugaros. Gulint atsipalaidavimo padėtyje tyrimo dalyviai užsimerkę klausėsi audio įrašo. Visa praktika (asanos ir atsipalaidavimas) truko 22 minutes ir 30 sekundžių.

 

Ciklinę praktiką sudarė keturios dalys:

 

1 dalis (5min): Tyrimo dalyviai kartojo Jogos teksto ištrauką iš Mandukya upanišados (1min), praktikavo įvairių kūno raumenų izometrinį susitraukimą, o po jų – atsipalaidavimą aukštielninkoje padėtyje (1min 30s). Pirmos dalies pabaigoje buvo atlikta tadasana (2 min 30s).


2 dalis (5 min): Dalyviai atliko ardha katichakrasaną, pasilenkimą į dešinę (1min 20s); ilsėjosi tadasanoje (1min 10s), atliko ardha katichakrasana į kairę (1min 20s); ir vėl ilsėjosi tadasanoje (1min 10s).


3 dalis (5 min): Buvo atliekamas pasilenkimas į priekį iš stovimos padėties padahastasana (1min 20s), poilsis tadasanoje (1min 10s); atsilenkimas atgal iš stovimos padėties ardha cakrasana (1min 20s), poilsis tadasanoje (1min 10s).


4 dalis (7min 30s): tyrimo dalyviai gulėjo aukštielninkoje padėtyje ir klausėsi instrukcijos – atpalaiduoti kūno dalis tam tikra tvarka.


Šavasanos grupėje dalyviai užmerktomis akimis gulėjo 22 minutes 30s.

 

Ciklinės meditacijos grupėje deguonies suvartojimas, kvėpavimo dažnis ir ventiliacija padidėdavo jogos asanų metu ir grįždavo į pradinę būseną atsipalaiduojant. Po 20min 30s praktikos deguonies suvartojimas sumažėjo 19.3%.

 

Autoriai palyginimui aprašo aerobikos rezultatus, kuomet deguonies suvartojimas po pratybų padidėja. Taip pat pabrėžiama, jog ciklinės jogos metu, kuomet jogos pratimai (vidutinio krūvio 70-80% O2/max) derinami su atsipalaidavimu, po pratybų deguonies suvartojimas sumažėja.


Šavasanos grupėje deguonies suvartojimas, kvėpavimo dažnis ir ventiliacija sumažėjo. Tačiau deguonies suvartojimas po šavasanos pakito tik 4.8%.

 

Iš to galima spręsti, jog jogos padėčių derinimas su atsipalaidavimu deguonies suvartojimą mažina labiau nei vien tik atsipalaidavimas.

 

Deguonies suvartojimo pokytis išliko 30 minučių po ciklinės meditacijos ir šavasanos.

Autoriai taip pat pabrėžia, jog nėra aiškių duomenų dėl ilgesnio sumažėjusio deguonies suvartojimo išlaikymo, kuriam įtakos gali turėti nerimo lygis (nerimo lygis susijęs su padidėjusio deguonies suvartojimu).

 

Šis tyrimas iš dalies paaiškina dėl ko iš kart po jogos žmonės jaučia energijos antplūdį.

Pagal tai galima subjektyviai įvertinti savo praktikos kokybę. Nuovargis nėra blogai, tačiau po jogos pratybų jis neturėtų dominuoti. Praktikuojantys turėtų gerai jaustis ne tik iš kart po pratybų, dvi valandas po jų, bet ir kitą dieną.

 

Šaltinis: Applied Psychophysiology and Biofeedback, 31, 143-53.
Autoriai: Sarang, P.S., & Telles, S.


Parengė Ignas Zakarauskas

 

Labai ačiū Ignui.

 

straipsnio originalas: www.yogatherapy.lt