į pradžią turinys susisiekite  
Informacija apie jogą » Pranajama. Kvėpavimas
Kvėpavimas per nosį - būtina geros savijautos sąlyga

Jogai turi žinomą posakį, kad kvėpuoti per burną yra tas pats, kas valgyti per nosį. Taigi kvėpavimui yra skirta nosis (išskyrus tokias specifiškai atliekamas jogos kvėpavimo technikas kaip Sitkari, Sitali, Kaki mudra pranayama).

 

Kvėpuojant nosimi 80 proc. dulkių ir ligas sukeliančių bakterijų sulaiko ir neutralizuoja nosies ertmės gleivinė. Nosies gleivinėje esantys plaukeliai sulaiko įkvepiamame ore esančias dulkes, o kraujagyslės sušildo orą. Čiaudant dulkės pašalinamos lauk. Prastai funkcionuojanti nosies, nosiaryklės, gerklų gleivinė skatina gleivių kaupimasi bronchuose.

 

Nosyje esančios kriauklės labai padidina bendrą nosies ertmės paviršiaus plotą ir dėl susiaurėjusių takų sukelia einančio oro turbulenciją. Gleivinės paviršiuje esančios kraujagyslės yra išraizgytos kilpomis, kuriomis kraujo srovė teka priešinga kryptimi nei įkvepiamas oras. Oro pasipriešinimas čia dukart didesnis nei kvėpuojant per burną.Taip oras drėkinamas, valomas ir šildomas.

 

Nosies gleivėje taip pat yra baktericidinių medžiagų, jos svarbios ir uoslės funkcijai. Puikiai žinome, kad įkvėpdami per burną kvapo neužuodžiame. Ir kuo dažnesnis bus kvėpavimas per burną, tuo labiau silps uoslė. Organizmas tiesiog pats silpnina tas funkcijas, kurių nenaudojame.

 

Iškvėpimas nosimi gerokai prailgina iškvėpimo fazę – o tai gerina viso kūno atsipalaidavimo kokybę; taip pat kūnas praranda mažiau skysčių nei iškvepiant per burną, mažiau išbalansuojamas burnos ph.

 

Iš išorės į nosies ertmę patenkantis oras aktyvina smulkiausius receptorius, esančius gleivinės membranoje. Jie siunčia impulsus smegenų energetinėms grandinėms. Įkvėpimo ir iškvėpimo srovė reguliuoja vidinius kūno mechanizmus, kvėpavimas yra glaudžiai susijęs su smegenų skysčio (likvoro) judėjimu.

 

Stpresnė oro srovė per dešinę šnervę skatina kairiojo smegenų pusrutulio, o stipresnė oro srovė per kairiąją šnervę - dešiniojo smegenų pusrutulio veiklą.
Šiuo teiginiu paremtas jogoje naudojamas Nadi Shodhana kvėpavimas, ko gero, yra visos Pranajamos esmė. Žinoma, teisingas šios technikos atlikimas su ilgom kvėpavimo fazėm reikalauja reguliaraus, nuoseklaus ir ilgo darbo.

 

Lengvo jums kvėpavimo!

 

Violeta Gavelienė