į pradžią turinys susisiekite  
Joga » Meditacija
Ką duoda vidinė praktika – meditacija (trumpai)

Ką duoda vidinė, arba stebėjimo praktika, liaudyje vadinama meditacija?

 

Wikipedija rašo: Meditacija (lot. meditat = apmąstymas labai susikaupus) – tai savo proto sutelkimas arba gilus pasinėrimas į apmąstymus tyloje arba pasitelkiant mantrą, maldą religiniais arba dvasiniais tikslais, vienas iš atsipalaidavimo būdų.


Meditacijos sąvoka tvirtai įsišaknijo mūsų protuose, kadangi šį terminą plačiai naudojo Amerikos ir Europos Jogos ir Budistų mokytojai.

 

Bet vidines jogos praktikas tiksliau atspindi terminas „kontempliacija“.

 

Wikipedija rašo: Kontempliacija (lot. contemplatio - (įsi)žiūrėjimas) - didelis susikaupimas, susitelkimas, susimąstymas; misticizme - aukščiausio pažinimo rūšis, kuri remiasi intuicija; pasyvus tikrovės suvokimas. Kontempliatyvus asmuo yra linkęs į kontempliaciją, susimąstymą, sutelkiantis dėmesį į savo vidaus pasaulį; pasyviai stebi tikrovę.

 

Esmė ne tame, kaip tą praktiką pavadinsime.

 

Praktikuojantiems jogą teisingiau būtų naudoti tokius terminus kaip pratyahara, dharana ir dhyana. Jie yra kur kas tikslesni, apibūdinanys vidinės praktikos etapus.

 

Jogos Sūtros užrašytos sanskrito, o ne lotynų kalba. Todėl išpopuliarėję lotynų kalbos žodžiai ne visiškai atspindi jogos praktikų esmę.

 

Be to, meditacija klasikinės jogos supratimu, niekada nebuvo “vienu iš atsipalaidavimo būdų”. Pagal Patandžalio Jogos Sūtras - Chitta vritti nirodha – reiškia proto sustabdymą (grubiai verčiant). Tai nėra tiesiog atsipalaidavimas ar malonumas - tai yra vidinis darbas (pasiekti šią būseną).

 

Tai koks visgi yra šios būsenos tikslas?

 

Pateiksiu analogiją: mūsų prote nuolatos kyla begalė klausimų, į kuriuos atsako tas pats, įtakotas įspūdžių, televizijos ir kitos informacijos vėlgi - mūsų protas. Kaip ir suprantate, tai nėra visada tinkamas ir teisingas atsakymas.

Protas tarsi padaro ratą ir grįžta su pateisinančiu arba iliuziniu (apgaulingu) atsakymu. Pasaulyje didžiausios klaidos buvo padarytos dėl “didelio proto”.

 

Praktikuojant vidines praktikas, pradžioje mums trukdo visas “informacinis šiukšlynas”, tačiau ateina akimirka, kai viskas kažkur prapuola ir protas nurimsta, jautiesi švarus ir išsilaisvinęs. Va šią akimirką kaip nušvitimas ateina tikri atsakymai arba kažkoks supratimas, žinojimas, kuris nekelia jokių abejonių ir tai yra vertinga tame gyvenimo etape.

 

Kas praktikuoja, tas supranta. O tiems, kas neturėjo tokios patirties, pasistengiau perduoti maksimaliai teisingą apibūdinimą.

 

Tai tik vienas, bet labai vertingas vidinės praktikos efektas.


Pabandysiu atskleisti vidinių praktikų etapus, žvelgiant į tokius sanskrito terminus kaip pratyahara, dharana, dhyana ir samadhi.

 

Pratyahara - pirmas etapas, kai žmogus stengiasi pasinerti į savo vidinį pasaulį, ieškodamas atsakymų ir elgesio modelių, kurie jam leistų gyventi pilnavertį gyvenimą visuomenėje.


Pagrindinė užduotis – suprasti, kur yra mūsų dėmesys, koks informacinis laukas mus supa: kokie draugai, aplinka, emocijos, garsai, skaitiniai (spauda, internetas) ir, be abejonės, tikriausiai labiausiai įtakojantis faktorius – masinės informacijos priemonės (televizija, reklama).

Pirmas rekomenduojamas žingsnis yra atsisakyti televizijos peržiūros ir to, kas tik žadina mūsų emocijas ir įtakoja sprendimus. Perpraskite tai, kas jūsų neįtakoja, ir tai, kas nuodija gyvenimą.


Atsisakius tokių dirgiklių, deja, viskas, kas buvo įdėta kažkada, niekur neprapuola. Anksčiau skaitydavo senovinius tekstus po 7, 12, 17, 21 kartą, kad nauja informacija išstumtų “šiukšlyną” galvoje.

 

Kitas etapas – dharana, kai bandoma susikoncentruoti, liaudiškai sakant susikaupti ilgesnį laiką, nešokinėjant nuo vienos minties prie kitos. Čia padeda koncentracija į kvėpavimą, mantrą ar kažkokį upės, jūros, landšafto vaizdą ar dievybės atvaizdą, naudojant vizualizacijas. Tai priklauso nuo jūsų asmeninių ar kultūrinių prioritetų. Kai tik susikaupiame ir sugebame priimti “žiūrovo” poziciją, kai mūsų nejaudina mintys, mes tiesiog stebime - kaip spektaklį, filmą, lilą (sanskritu žaidimą), galima sakyti, perėjome į sekantį etapą – dhyaną.

 

Dhyana - pakankamai įdomus etapas, kuriame “išlenda” vaizdiniai iš vaikystės, įvairūs garsai, galite atsiminti dainas, kurių negirdėjote 15, 30 ir daugiau metų, įvykius, skriaudas, žmones, jaunystės pergyvenimus. Ypač tai pasireiškia tokiose praktikose kaip Vipasana, kai žmogus pasineria į tylą be kažkokių dirgiklių ir visas 3, 5 ar10 dienų stebi savo protą. Jei žmogus neįsivelia, neįsijaučia, atsiminimų srautas paspartėja. Galimas ir kitas scenarijus - jei protas sklaidosi arba yra apimtas kažkokios emocijos (kad ir neapykantos), o žmogus tiesiog stebi. Protas sklaidosi, sklaidosi, galų gale pavargsta, ir, kaip sako jogos praktikai, -“paleidžia”.

 

Manoma, kad tai duoda išsilaisvinimą ir išsivalymą. Panašiai kaip psichologijoje dirbama su vaikystės traumomis ir kompleksais: atsiminti, pergyventi ir išsilaisvinti...

 

Sulaukus būsenos, kai protas nurimsta ir atsiranda tuštumos pojūtis, - lyg prisiliečiame prie kažko bendro, galbūt pametame save. Tada pradeda eiti visiškai kito formato informacinis laukas. Tą jau galima vadinti pirmuoju susilietimu su Samadhi.

 

Visa tai aprašyta labai paprastai ir, gali būti, kad rasite kitokius aprašymus, kurie jums pasirodys aiškesni.
Svarbu paminėti, kad vidinėse praktikose yra daug apgaulingų spąstų: proto nusiraminimą galima sumaišyti su proto inertiškumu, neveiklumu (tingus nukvailėjimas), o fantaziją su išoriniu informaciniu lauku. Manoma, kad išorinį informacinis laukas pasireiškia per intuiciją.

 

Samadhi irgi turi daug etapų ir apraiškų, jo kokybė priklauso nuo žmogaus sąmonės lygio tuo momentu. Su Samadhi nesąmoningai kiekvienas iš mūsų susiliečiame: manoma, kad perėjimą iš dhyanos į Samadhi mes pergyvename kiekvieną kartą užmiegant... Kai žmogus užmiega, pradeda po truputį „išsijunginėti“ juslės, klausa... Net nepastebite, kai užmiegate triukšmingoje aplinkoje ir vėliau pasineriate į tuštumą. Tik kartu prarandate ir sąmoningumą, ir pereinate į poilsio, atsijungimo režimą. Kur nėra sąmoningumo, ten nėra ir informacijos...

 

Andrius Usovas

 

Joga Vilniuje www.om108.lt

 

Tel. +370 67361555