į pradžią turinys susisiekite  
Joga » Pranajama
Antar Kumbhaka. Hihipoventiliacinės technikos jogoje

Tai yra raktas į proto stabilumą, dėmesio koncentracijos valdymą.
Hatha Yoga Pradipika (2:2) rašo: „Kai juda prana, juda ir čitta. Kai prana nejuda, čitta taip pat nejuda. Taip jogas pasiekia proto stabilumo“.

 

Efektyviam proto (minčių) sustabdymui ir dėmesio koncentracijai yra reikalingas būtent kvėpavimo sulaikymas. Įvairios senosios tradicinės jogų pranajamos technikos valo, treniruoja, ilgina, ištempia kvėpavimo ciklą, veda link ilgesnio kvėpavimo sulaikymo įgūdžių.

 

Fiziologija išskiria kai kuriuos refleksus, pagrįstus plaučių audinio, kvėpavimo raumenų ir kitų krūtinės ląstos struktūrų ištempimu. Įkvepiant ir iškvepiant keičiasi kvėpavimo centro neuronų ir su juo susijusių CNS struktūrų aktyvumas (Heringo – Bryer refleksas). 

Statinis ir dinaminis plaučių ir krūtinės ląstos mechanoreceptorių dirginimas skirtingai veikia smegenų aktyvumą ir veiklą.

 

Koncentracija ir dėmesio vienakryptiškumas yra daugiau stabilūs kvėpavimo sulaikymo metu, kai „prana yra be judėjimo“.

 

Kvėpavimo sulaikymas (sustabdymas), arba Kumbhaka, atliekama iškvėpus arba įkvėpus.

 

Sulaikymas įkvėpus vadinamas Antar Kumbhaka, arba vidinis sulaikymas – turima galvoje, kad oras čia lieka kūno viduje (todėl - vidinis sulaikymas).

 

Yra teisingas ir neteisingas Antar Kumbhakos variantai:

 

- Pirmasis – teisingas – atliekamas inspiratorinių (t.y. įkvėpimo, išorinių tarpšonkaulinių) raumenų susitraukimo ir diafragmos dėka. Balso plyšys čia – laisvas. Būtina Džalandhara bandha.

 

- Antrasis - netaisyklingas Antar Kumbhakos atlikimas - oras sulaikomas krūtinės ląstoje dėl balso plyšio suspaudimo. Kvėpavimo raumenys čia – atpalaiduoti.

 

Būna, iš pradžių žmogus pradeda laikyti įkvėpimą teisingai, bet, pavargus kvėpavimo raumenims, juos atpalaiduoja, toliau kompensuodamas laikymą įtemptu balso plyšiu. Esmė – galvoje neturite jausti jokio spaudimo, gerklėje – jokio stenėjimo garso iškvepiant!

 

Aiškaus mąstymo fiziologija

 

Galvos smegenų (kaip ir bet kurio kito organo) kraujotaką lemia dviejų procesų – arterinio kraujo pritekėjimo ir veninio kraujo ištekėjimo balansas.

Kad išliktų optimalus vidinis slėgis kaukolėje, šitas balansas turi būti normoje. 


Jeigu veninio kraujo ištekėjimas yra apsunkintas dėl kažkokių priežasčių, tai ir arterinio kraujo pritekėjimas reflektoriškai sumažėja – tam, kad būtų išvengta papildomo slėgio kaukolės viduje padidėjimo ir smegenų kraujagyslių perkrovos. Toks arterinės kraujotakos susilpnėjimas tik dalinai kompensuoja veninio kraujo ištekėjimo sumažėjimą.

 

Esant lėtiniam veninės galvos smegenų kraujotakos sutrikimui (dažniausiai tai – įvairūs negalavimai), yra nepakankamas ir arterinio kraujo pritekėjimas, padidėja slėgis galvoje, kas neigiamai veikia CNS procesus.

 

Teisingai atliekama Antar Kumbhaka sudaro neigiamą slėgį krūtinės ląstoje ir stambiosiose venose, įeinančiose į dešinijį prieširdį. Taip yra palengvinamas veninio kraujo ištekėjimas iš galvos, susidaro sąlygos arteriniam kraujui pritekėti, gerėja galvos smegenų skysčio (likvoro) cirkuliacija, taip pat ir limfodrenažas.

 

Neteisingai atliekama Antar Kumbhaka (esant atpalaiduotiems inspiratoriniams raumenims ir užspaustam balso plyšiui) didina slėgį krūtinės ląstoje, trukdo nutekėti veniniam kraujui iš galvos, mažina arterinį pritekėjimą, trikdo likvoro ir limfos sistemų veiklą. 

Kuo ilgiau sulaikomas kvėpavimas, tuo ryškiau gali pasireikšti šie simptomai.

 

Todėl Antar kumbhakos praktikai turi būti pasiruošę kvėpavimo raumenys (tam reikia asanų, prana vjajamos praktikų, kitų pranajamos pratimų - Kapalabhati, Bhastrika, Nadi Šodhana...). Daugiau dėmesio skirkite įkvėpimo ir iškvėpimo ciklo ilginimui, darykite trumpesnę, bet teisingą Antar Kumbhaką.

 

 

Paruošė kineziterapeutė, jogos mokytoja V. Gavelienė pagal gydytojo, jogos terapeuto A. Frolov straipsnius.