į pradžią turinys susisiekite  
Skaitiniai » Straipsniai
Venų varikozė (išsiplėtimas). Kaip joga gali padėti?

Kas padeda veniniam kraujui tekėti aukštyn, nugalint gravitacijos jėgą?

 

Pirmiausia tai – aktyvūs kojų raumenų susitraukimai. Judant raumenys susitraukia ir atsipalaiduoja, taip veikdami venas. Ir dėl to jose esantis kraujas verčiamas judėti aukštyn, širdies link.

 

Kitas mechanizmas – neigiamas slėgis krūtinės ląstoje įkvepiant. Kraujas yra tarsi įsiurbiamas iš smulkesnių į stambesnes venas. Tai dar labiau ryškėja atliekant Udjaji kvėpavimo techniką įkvepiant, nes tuomet vyksta dar didesnis slėgio kritimas krūtinės ląstoje.

 

Jogos praktikos ypatumai:

 

1. Esant venų varikozei derėtų nenaudoti technikų, kurios didintų veninės kraujotakos užsistovėjimą: patartina riboti stovimas asanas su ilgesne fiksacija, nes raumenys čia dirba daugiau statiniu ekscentriniu režimu. Esant venų varikozei rekomenduojama laikyti stovimas asanas ne daugiau 10 sekundžių. Pati savaime stovimų asanų praktika yra naudinga, bet daugiau dinaminiu režimu ir trumpomis fiksacijomis, kad raumenys dirbtų aktyviai.

 

2. Taip pat ribojamos sėdimos asanos, bloginančios veninę kraujotaką (virasana, padmasana, vajrasana, gomukhasana ir pan.). Arba jos gali būti derinamos su apverstinėmis pozomis (pvz. vajrasana 15s, viparita karani mudra 60 sek., virasana 15 sek., sarvangasana 60 sek. ir t.t.

Trumpas veninės kraujotakos apribojimas sėdimose pozose ištempia raumeninį venos sienelės sluoksnį, kas iššaukia atsakomąjį tonuso padidėjimą, po to atliekamos apverstinės pozos aktyvina kraujo nutekėjimą, nukraudamos venas. Bet toks stilius tinka daugiau asmeniniam individualiam darbui.

 

3. Nenaudoti fiksacijų asanose, kur ryškiai padidinamas spaudimas pilvo srityje – ardha navasana ir pan. Asanas pilvo raumenims geriau atlikti dinaminiu režimu, geriau yra jas derinti su udjaji įkvepiant, dar papildomai gerinant veninę kraujotaką kvėpavimo pagalba. Eilė gilių atsilenkimų gulint ant pilvo taip pat stipriai didina slėgį pilvo srityje (dhanurasana, salabhasana).

 

4. Nukrauti kojų ir mažojo dubens venas padeda apverstinės pozos. Veninei kraujotakai ir limfos nutekėjimui geras derinys yra apverstinės pozos kartu su aktyviais pėdų judesiais (sukimas, tiesimas, lenkimas per čiurnos sąnarį), uddyana bandha apverstinėse pozose. Mažojo dubens veninei kraujotakai teigiamai veikia ir sukiniai apverstinėse pozose, tokie kaip Parsva Sarvangasana ir pan.

 

5. Pilvo manipuliacijos (Uddyana bandha ir nauli) yra galingi vakuuminiai metodai, sudarantys neigiamą slėgį pilve ir todėl gerinantys veninį nutekėjimą. Labiausiai galinga technika yra madhiama nauli. Menstruacijų, nėštumo, ūmių virškinimo sistemos ligų atvejais (pvz. suaktyvėjusios skrandžio erozijos ar kt.) metu bet kokios pilvo manipuliacijos yra negalimos.

 

6. Asanų praktikos metu rekomenduojamas pilnas kvėpavimas arba udjaji įkvepiant (su paprastu iškvėpimu).

 

7. Daugiau pažengusiam praktikui rekomenduojama tokia vinjasa:

 

kartu su udjaji įkvėpimu urdha mukha svanasana (šuo, žiūrintis aukštyn),

iškvepiant be udjaji pereiti į adho mukha svanasana (šuo, žiūrintis žemyn),

po iškvėpimo – uddyana bandha (vakuuminis jos poveikis gerina veninį nutekėjimą iš mažojo dubens).

 

Taigi terapinė jogos praktika esant venų varikozei yra dinaminio pobūdžio, su daug stovimų asanų, bet trumpu jų fiksacijos laiku.

Taip pat aktyviai naudojamos pilvo manipuliacijos, taip pat naudojamos ir apverstinėse pozose.

Visos praktikos metu gali būti kvėpuojama udjaji įkvepiant ir paprastas iškvėpimas.

Sėdimos padėtys pranajamai ar meditacijai turi būti tiek patogios, kad nenukentėtų veninė kraujotaka (be spaudimo kojose, naudojant pagalvėlę ar kitas pagalbines priemones).

Vienas geriausių Pranajamos proporcijų yra Sama vritti pranayama („kvadratas“).

 

Atkreipkite dėmesį ir į bendrą žmogaus darbo ir poilsio rimą, darbo pobūdį. Jeigu darbas yra daugiau sėdimas ar stovimas, rekomenduojama ne mažiau nei 1 kartą per 45 – 60 min atsistoti ir pajudėti, palaipioti laiptais. Taip pat vengti buvimo karštose patalpose, pirtyse, saunose, karštoje vonioje ar labai šiltame baseine, karštoje saulėje (tada venos plečiasi). Naudingas yra kontrastinis dušas kojoms. Svarbi pagalbinė priemonė gali būti veninę kraujotaką gerinantys augalai.

 

Žinoma, visiškai išgydyti kraujagyslių nepavyks. Bet galima sustabdyti tolimesnį varikozės progresavimą, palengvinti esamą būseną.

 

paruošė V. Gavelienė pagal Артем Фролов „Йога терапия. Практическое руководство“