Emocijos yra tarsi mūsų vidinis kompasas, talpinantis savyje tam tikrą informaciją, siunčiantis žinutę tiek kitiems žmonėms, tiek mums patiems. Tai yra tarsi gatavi „paruoštukai“, padedantys organizmui greičiau ir efektyviau reaguoti į jau žinomą situaciją. Emocijos kyla per 0,2 sekundės, mintys – po 1,4 sekundės, t.y. mintys pas mus ateina 7 kartus lėčiau! Dėl šios priežasties nedarykite jokių svarbių sprendimų, kol jaučiate, kad esate valdomas emocijų. Turite palaukti, kol jos nurims, ir situaciją galėsite vertinti kur kas aiškiau.

Skiriamos 3 pagrindinės, bazinės emocijos, padedančios mums išgyventi: tai pyktis, baimė ir nerimas.

Pykčio funkcija yra mus apsaugoti, ginti savo ribas, kontroliuoti situaciją. Kažkada pyktis žmogui padėdavo pulti ir nugalėti žvėrį. Žinoma, emocija padeda mums tuomet, kai mokame konstruktyviai ją išreikšti. Jeigu, apimti pykčio pradedame muštis, rėkti ar sukandę dantis kentėti, patys sau prisidarome bėdų, kurios anksčiau ar vėliau pasireiškia ir fiziniame lygmenyje.

Baimė tarytum sako mums: „eik iš ten, ten pavojinga“. Taip ji gali mus net ir išgelbėti nuo pavojaus, padeda vengti grėsmingų situacijų. Evoliucijos eigoje taip susiformavo apsauginis mechanizmas – jeigu man neužteks jėgų su tuo kovoti, turiu laiku pasitraukti. Sveikas nerimas mus mobilizuoja, sutelkia, padeda susitelkti, ieškoti išeities, sprendimo, kokiu būdu kliūtį galėtume įveikti arba kaip nuo pavojaus pabėgti.

Nerimas yra ganėtinai aktyvi emocija, todėl jo valdomam žmogui taip sunku yra susikaupti, ramiai pasėdėti, medituoti. Kur kas labiau efektyvi yra aktyvi fizinė veikla: ėjimas, bėgimas ar kitas sportas, langų valymas ar kiti buities darbai. Dar gali padėti minčių nukreipimas, kitokia veikla, pokalbiai. Dar vienas metodas nerimui mažinti – darbų sąrašas, t.y. veiklos planavimas. Tai suteiks artimos savo ateities kontrolės, žinojimo jausmą. Sudarykite sąrašą dienos darbų ir kruopščiai jo laikykitės.

Tvarkytis su emocijų pasauliu gali padėti savęs stebėjimas, analizė, darbas konkrečiose srityse:

1. Pasitikėjimas (tiek savimi, tiek kitais žmonėmis)

2. Mano statusas (šeimoje, darbe, bendruomenėje, draugijoje)

3. Autonomija (materialinė, socialinė, galų gale – tai ir darbo bei asmeninio gyvenimo ribos)

4. Ryšys su kitais žmonėmis (draugai ar priešai yra žmonės, su kuriais gyvenu, dirbu, leidžiu laisvalaikį?)

5. Teisingumo jausmas (kaip vertinu tai, kaip teisingai su manimi elgiasi kiti, kiek teisingai įvairiose situacijose elgiuosi aš pats?)

Nevaldomos emocijos turi tendenciją augti. Jeigu jūsų pyktis pereina į agresiją (kad ir žodinę), baimė – į fobijas, ar nerimas neturi jokios priežasties, kreipkitės konsultacijos į specialistus.

Prenumeruokite mūsų naujienlaiškį

Prenumeruokite mūsų naujienlaiškį

Prisijunkite prie mūsų adresų sąrašo, kad gautumėte naujausias ir naujienas iš mūsų komandos.

You have Successfully Subscribed!